Egy szervezet működősében a tudásmegosztás nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem eszközt ad a munkavállalók kezébe, hogy még jobban teljesíthessenek a munkakörükben. Ha mindenki könnyen és egyszerűen hozzáfér a cégen belüli közös szaktudáshoz és forrásokhoz, akkor gyorsabban (és persze okosabban!) tudnak dolgozni.
Tudásmegosztás – Az alapok
De miről is beszélünk tudásmegosztás alatt? Először ezt érdemes tisztázni:
Tudásmegosztásnak nevezzük azt a folyamatot, amikor tacit vagy explicit információt ad át egyik személy a másiknak. Explicit tudásnak nevezzük a formálisan dokumentált tudást, amely egyértelműen leírható, és könnyen átadható. A vállalatok főképp ennek a tudásnak a megosztására fókuszálnak.
Azonban rettentő fontos a tacit tudás megosztása is, habár ez a tudásforma nehezen átadható, még nehezebben formalizálható.
Tacit tudásnak nevezzük azt, amit szubjektív tapasztalás által szerzünk vagy intuíciónkra támaszkodva alkalmazunk. Több szakirodalom is rámutat arra, hogy egy vállalatnál „tárolt” tudás 80%-a tacit. Ezek azok a bevett praktikák, nem hivatalos eljárások, trükkök és tippek, amit a mindennapi munka során megtapasztalnak a dolgozók.
Éppen ezért kiemelkedő fontosságú, hogy egy vállalatnál mindkét forrásra támaszkodjanak, hiszen ez is a cég értékéhez tartozik.
Most pedig lássuk, hogyan lehet a tudásmegosztást fejleszteni a vállalatodon belül.
1. Bátorítsd és ösztönözd a helyes szemléletmódot
A ’The Future of Work Research’ riportja szerint a munkavállalók 83%-a boldogabbak, ha megoszthatják a tapasztalatukat a munkájuk során és ezáltal segíthetnek másokon. Sok cégnél azonban azt tapasztaljuk, hogy ha valamilyen fokig működik is a tudásmegosztás, de csak silósan. Éppen ezért fontos, hogy a helyes szemléletmódot elterjesszük a cégen belül: ne csak a közvetlen kollégáddal oszd meg a tudásodat, hanem tedd céges közkinccsé, amennyire csak tudod.
2. Teremts helyet a tudásmegosztásnak
Sokszor egy iroda berendezése már önmagában hátráltathatja a szabad tudásmegosztást (persze nem szándékosan). Lehet, hogy a munkavállalóid túlságosan el vannak szeparálva, de az is lehet, hogy már túl nagy az open office.
Ha az iroda túl sok apró helyiségből áll, akkor próbálj meg kialakítani egy olyan közös teret, ami ösztönzi a munkavállalókat, hogy beszélgessenek és ezáltal tudást osszanak meg egymással. Ha nyitott az irodatér, akkor mindenképp fontos egy „csendessarok” kialakítása, ahol mindenféle zavaró tényező nélkül tudnak kapcsolódni a dolgozók.
Emellett a home office terjedése azt az igényt is felveti, hogy a dolgozók az online térben is megtalálhassák a tudásmegosztás „helyét”. Az otthonról dolgozó kollégáknak pedig állíts fel egy virtuális eseményt, például a „Hónap legforróbb tippjei” címen, amit csak a tudásmegosztásnak szenteltek.
Egy közös platform nem csak a home officosoknak kedvezhet, de mindenképp érdemes megfontolni, hogy a legjobb tippeket és a tréningeken tanultakat mindenki egy közös virtuális könyvtárban tárolja.
3. Ösztönözd a tudásmegosztás minden formáját!
Add meg a lehetőséget, hogy a munkavállalóid a tudásmegosztás különböző formáit tudják használni, hiszen így mindenki megtalálhatja azt a módszert, ami a leginkább passzol az ő személyiségükhöz és a készségeikhez.
Mindenki máshogy szeret tudást szerezni és átadni. Alakítsuk ki a szokásokat, hogy mindenki megtalálhassa a maga világát ebben a műfajban! Ez a forma lehet:
- egy workshop
- egy meeting
- chatszoba
- mentorprogramok
- tudásmegosztó platformok (legyen szó video learning vagy más gamifikált programokról)
- közös könyvtárak
- stb.
4. Tapossák ki az utat az igazi szakértők!
Az igazi szakértő munkavállalóid kulcsfontosságúak ebben a folyamatban. Ehhez azonban be kell azonosítanod, hogy ki, melyik területnek a szakértője.
Skill mappingnek nevezzük azt a technikát, amikor vizuálisan szemléltetjük a munkavállalói készségeket. Ennek az a lényege, hogy nem csak összesítjük az összes szükséges skillt, amivel egyik vagy másik dolgozónak rendelkeznie kell, de feltérképezzük azt is, hogy ki mennyire mozog otthonosan egy-egy területen és ezt skálázzuk a mérhetőség jegyében. Ez nem csak abban segít, hogy a dolgozók pontosan tudják, hogy kihez forduljanak, de a vezetőknek is segít a fejlesztési tervek kidolgozásában.
5. Legyen egy folyamatod!
Ha nincsenek szabályok, játszani sem fognak!
Egy formális folyamattal a kezedben elindíthatod a tudásmegosztást. Pontosítsd le, hogy kinek mi a szerepe a tudásmegosztás fejlesztésében, kinek mi a felelőssége és milyen lehetőségeik vannak, ha hozzá akarnak járulni ehhez a „projekthez”. Egy konkrét folyamat abban segít, hogy sose vesszen el az értékes tudás a cégen belül és bátorítja a dolgozókat, hogy folyamatosan szem előtt tartsák az innováció fontosságát és új ötletekben gondolkozzanak.
Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában, mégtöbb gyakorlatias tippet olvasni vagy esetleg még a statisztikai adatok is érdekelnek a tudásmegosztáson belül, akkor iratkozz fel hírlevelünkre.
The Future of Work Research
https://www.starmind.ai/resources/ways-to-improve-knowledge-sharing-across-your-organization
https://www.askspoke.com/blog/knowledge-management/knowledge-management-importance/
https://www.greatworklife.com/telecommuting-remote-working-statistics-trends/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167923606000583
https://www.gallup.com/workplace/231668/dismal-employee-engagement-sign-global-mismanagement.aspx?
http://www.ucdenver.edu/academics/colleges/CLAS/Centers/writing/Documents/HR_Managament.pdf
ttps://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-01-24-gartner-predicts-70-percent-of-organizations-will-int