Te hogyan teljesítesz? – 3 trükkös vezetői szitu

Vezetőnek lenni számos hard és soft skill fejlesztésével jár együtt kéz a kézben, ugyanakkor ha megkérdezel pár vezetőt, akik régóta hordják ezt a “cipőt”, akkor biztos kitérnek arra is, hogy sok helyzetre nem kaptak kézikönyvet és bizony okoznak fejfájást.

 

Mivel a vezető legfontosabb skillje, hogy fejlessze a mentális rezilienciáját és meg tudjon küzdeni a “trükkös” szituk kezelésével, ezért hoztunk pár szcenáriót, ahol analizálhatod magad, hogy te mit tennél hasonló helyzetben.

A korai búcsú

Tegyük fel, hogy egy új munkavállaló betanításába és mentorálásába rengeteg időt fektettél, mert hittél benne. Erődön felül próbálkoztál, hogy alaposan megismerje a céget, a csapatot, a munkakört, az elvárásokat és igyekezted, hogy lássa a jövő céljait, kihívásait és lehetőségeit.

Erre jön a hidegzuhany: “úgy gondolom, hogy ez a pozíció mégsem nekem való.”


Hogyan reagálnál? Személyes kudarcként éled meg? Megpróbálod őket marasztalni? 


Fontos: egy jó vezető tisztában van vele, hogy a munkavállalók magánélete számos módon befolyásolhatja a karrierútjukat. Ennél a szcenáriónál érdemest azt még inkább előtérbe helyezni, hogy a régi, stabil csapatot ne zavarja meg ez az időszak a hatékony működésükben.

Elfogultság

Minden munkahelyen kialakulnak szoros kapcsolatok, baráti viszonyok, ennek számos előnye van, de vezetőként dilemmát is okozhat. Mi történik például, ha az egyik munkahelyi (vagy már azon túlmutató) barátságod fejtörést okoz? Romlik a teljesítménye és nem tudja ellátni a munkaköréhez tartozó alapfeladatokat, amiket neked vezetőként menedzselned kell.

 

Hogyan reagálnál? Türelmes lennél vele és megpróbálnád minél alaposabban felderíteni az okokat? Segítenél neki más feladatokat, felelősségi kört találni? Elbocsájtod?

 

Fontos: vezetőként sose hibáztassuk magunkat, ha törődünk a csapattagjainkért, mert ez természetes. Nem elvárás (sőt, nem is tesz jót senkinek), ha hideg-rideg kemény vezetőként akarunk tetszelegni. Mindemellett fontos reflektálni magunkban arra, hogy mik a valós problémák és mik az érzelmeink. Ha tovább szeretnénk rétegezni a problémát, akkor azt sem felejthetjük el, hogy vezetőként a munkád része, hogy a szervezet érdekeit is figyelembe vedd és ennek mentén menedzseld a beosztottakat.

Ne csináljuk úgy, ahogy eddig

Új vezetőként sokan más perspektívából közelítik meg a problémákat és ezért rengeteg új ötletük és javaslatuk születhet az első időszakban. Képzeld el, hogy te is egy ilyen vezető vagy, aki kicsit “fel akarja rázni” a helyzetet?

 

Hogyan kezelnéd? Megpróbálsz minél több ötletet eladni és meggyőzni a csapatot, hogy profitálni fognak a változásból? Meghagyod az ötleteket a javaslatok szintjén és elkezdesz minél több információt gyűjteni a régi rendszerről?

 

Fontos: a változás szükséges minden rendszerben időről-időre, azonban egy jó vezető mérlegeli, hogy a fejlesztése hogyan hathat a kultúrára (mekkora ellenállásra számíthat és a mérleg oldalán milyen előnyt tud realizálni a változás végén), illetve alaposan megfontolja, hogy a változásokat milyen sorrendben, hogyan és mikor vezeti be.

Ha szeretnéd fejleszteni a vezetői készségeidet, nézz körül vezetői tréningjeink között! Számos gyakorlatiorientált, mérhető tréninget tartunk ügyfeleinknek, ahol a vezetők konkrét, mindennapokban alkalmazható technikákat sajátítanak el.

Megosztás

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin

Szólj hozzá

Scroll to Top