Esküszöm, hogy ennél a cégnél mindenki….


Ennél a cégnél mindenki ….. !! Be tudtad fejezni a mondatot? Eszedbe jutott egy cég? Felelevenült benne egy cégkultúra?

Akkor valószínűleg te is érezted már azt egy vállalatnál, hogy az ott dolgozók nagyon hasonlóak (akár jó vagy rossz értelemben). Erre Schneider ASA modellje a válasz.

ASA MODELL

Schneider ASA-modellje az Attraction (vonzás), Selection (kiválasztás), Attrition (lemorzsolódás) szavak kezdőbetűit takarja.

Ez a modell arra utal, hogy a vállalat alkalmazottainak homogenitása idővel mindig nő. Na de mit is jelent ez? Az, hogy idővel a vállalat munkavállalói egyre inkább hasonlóak lesznek.

Ez a folyamat három lépésben valósul meg, ahogy azt a kezdőbetűk is sejtetik.

Vonzás

Az első fázisban (vonzás), azok az emberek, akiknek azonos az értékrendjük és a személyiségük, mint a vállalati dolgozóké, vonzónak fogják találni a céget, ezért a potenciális jelöltek hasonlóak lesznek, mint a meglévő munkavállalóink.

Ez most kicsit furán hangozhat, hogy egy jelölt honnan tudja egy álláshirdetésből, hogy milyen emberek dolgoznak nálunk? Hát a hirdetésből is sok mindent le lehet szűrni, azt se vessük el, de gondoljunk bele, hogy a kiválasztási folyamat nem csak a hirdetésből áll.

Egy ilyen folyamatban általában van telefonos interjú, személyes találkozás, és számos emailes és egyéb egyeztetés. Na itt már a jelölt is pontosan látja, hogy milyen emberrekkel fog együtt dolgozni és azt a munkahelyet fogja előnyben részesíteni, ahol hasonlóan gondolkodnak, mint ő.

Kiválasztás

A második fázisban (kiválasztás), a vállalati oldalon is ugyanez a folyamat játszódik le: jobban szimpatizálnak a toborzók is azokkal a jelöltekkel, akik hasonlóak, mint a jelenlegi munkavállalók (keressük a culture fit-et ugyebár).

Lemorzsolódás

Végül pedig a harmadik fázisban (lemorzsolódás) azok a munkavállalók, akik egyre inkább kivűlállónak, különbözőnek érzik magukat, elhagyják a céget, ezzel pedig csökken a diverzitás (sokszínűség) a szervezetben.

Ha pedig így nézzük, minden vállalati kultúrát le lehetne írni úgy, mint egy személyt.

Vajon a te cégednek hogyan nézne ki a saját profilja?

Megosztás

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin

Szólj hozzá

Scroll to Top